Hvilke erfaringer har vi omkring privat – offentlig partnerskap?
Et godt samarbeid mellom private og offentlige aktører er nødvendig for kunne utvikle effektive og bærekraftige digitale helsetjenester innen psykisk helse. Forskningssenter for digitale psykiske helsetjenester (Forhelse SFI) i Helse Bergen, samlet derfor i oktober sine 20 partnere fra næringslivet, helsetjenesten og forskningsorganisasjoner til debatt.
Mangel på arbeidskraft skaper ventelister for pasienter og en stressende arbeidshverdag for helsepersonell. Vi trenger å øke bruk av digitale helsetjenester, men både pasienter og behandlere må oppleve at verktøyene er nyttige og effektive.
På samlingen 16.oktober ble status og fremdrift for senterets SFI-prosjekter presentert ved arbeidspakkelederne Tine Nordgreen WP1 (Forhelse), Vidar Halsteinli WP2 (St. Olavs Hospital), Linn Støme WP3 (Oslo Universitetssykehus) og Robin Kenter WP4 (Forhelse).
Private aktører etterlyser pris- og finansieringsmodell
Næringspartnerne startet sine presentasjoner med å påpekte at innovative midler kun tar deg til starten av et prosjekt, ikke til et resultat. Som kjent er det tidkrevende å utvikle forskningsbaserte apper, det er ingen garanti for at prosjektet blir en suksess, da har leverandør heller ingen fortjeneste i prosjektet. Leverandørene påpeker derfor behovet for en finansieringsmodell som sikrer vedlikehold og bærekraft over lang tid. De gav også uttrykk for et behov for utvikling av en prismodell, samt standardiserte bestillinger.
De private aktørene vektla deretter betydningen av å ha fokus på utvikling av en strategi for samhandling med offentlig sektor. De uttrykker at det er nødvendig at vi samarbeider om nye brukervennlige løsninger, som kan vekke entusiasme og gi resultater for både behandler og pasient. Det er behov for å etablere felles målsetninger, avklare forventninger, ha jevnlig dialog og vektlegge fleksibilitet. Helt avgjørende for et godt resultat er at de ulike partneres kompetanse blir utnytte: fagmiljøet er sterk på fag, IT industrien er sterk på IT og forskningsmiljø er sterk på forskning.
Leverandørsektoren mener de i dag har utviklet en solid plattform for utvikling av helseapper, men har fremdeles noen utfordringer knyttet til kulturelle holdninger og erfaringer med offentlig samarbeid; som ulik kommunikasjon, behandlerskepsis, anbud og programoppdateringer. Programoppdateringer og kvalitetsforbedring kan være krevende for industripartner av hensyn til forskningen. Det er derfor nødvendig å ha et fortløpende innblikk i og deling av prosjektresultater.
Er vi endringsvillige og samarbeidsvillige nok?
Forskerne poengterer at digitale helsetjenester er effektive verktøy for å oppnå kompetanseheving. Forskning skaper mulighet for innovasjon, å samle data av høy kvalitet gir styrket konkurransekraft. Men for å lykkes må forskere ha tett dialog med brukerpartnere, kompetanse må overføres til partnerne og resultater må spres.
Det ble også nevnt at det er viktig å definere klare ansvarsområder mellom offentlig og private aktører, og at man må være særlig observant på pasientsikkerhet. For den offentlige partner er operasjonell og organisatorisk fleksibilitet særlig viktig. En utfordring for forskerne er at man ofte må innta en utvidet forskerolle, man må løse oppgaver som bl.a. å være brobygger, konsulent, markedsfører og brukerstøtte.
Det ble påpekt at utvikling av nye helseverktøy må bli basert på virkelige behov og ikke med utgangspunkt i eksisterende produkter og løsninger.
Kostnader ved digitalisering må beregnes, men også hva det koster å ikke digitalisere
Kristian Kidholm fraCenter for Innovativ Medicinsk Teknologi CIMT, OUH/SDU, presenterte sine erfaringer fra CIMT som er Danmarks tredje største sykehus. Også her rapporteres det stor mangel på spesielt leger og sykepleiere, situasjonen er enda verre i grisgrendte strøk. Mangel på helsepersonell skaper et stort behov for bruk av vikartjenester som dermed gir store kostnadsøkninger. Myndighetene anbefaler derfor bruk av digitale tjenester, og pasientene kan også nå kreve å nytte digitale tjenester som er tilgjengelige. Kidholm poengterte at vi må ha metoder for å beregne hvilke kostnader som er knyttet til bruken av digitale tjenester, og også for å beregne dagens kostnader som mangel på ressurser medfører.
Suksessfaktor er langsiktig evne til å investere i læring og samskaping.
Behovet for endringsvilje og samarbeid vil være viktig for alle parter i prosessen: fastlege, kommune, sykehus, bestiller, innkjøper, leverandør, bruker og behandler.
Samlingen fikk belyst viktigheten av at både det offentlige og næringslivet må tenke nytt og samskapende for å kunne løse de store utfordringene i helsevesenet.
Følgende partnere bidro med presentasjoner på Forhelses SFI samling i Bergen:
- Norse, v/Christian Moltu
- Check Ware, v/Frode Næss.
- Sykehusinnkjøp, v/Hilde Christin Eiken,
- Helse vest – innkjøp.
- Youwell, v/Øyvind Grimsgaard
- RKBU Sør-Øst, v/Filip Drozd
- OUS og Senter for fremtidig helse (C3),
v/Linn Støme og Kari Kværner. - Center for Innovativ Medicinsk Teknologi -CIMT, OUH/SDU, Danmark, v/Kristian Kidholm.
—————